Tuesday 17 April 2012

pengalaman (part1)

rasa cam lama je x update (eceh..ceh..mcm lama sgt baru je 3 hari)..bz bebenor melayan karenah anak2..terutama skali karenah si abang..blh 'hot temper' dibuatnya..klau blh mmgla x nak marah..tp klau smp tahap mencabar kesabaran..kdg2 keluarla suara2 berleter uminye ni...bile marah sikit..mulelah buat tanya.."umi, sayang x?"..aduss..sayu je hati..maklumla dulu diela anak kesayangan (ms tu sorang lg)..tp skang dah ada adik, si abang kenalah byk beralah..tp tula..kejap je si abang ni dah besar..rasanye mcm baru semalam je melahirkan si abang..

citer pasal melahirkan ni..adela sikit pengalaman yg nak dikongsikan (ade ke yg nak baca)...ade citer sedih..ade citer gembira..pengalaman yg aku nak citerkan tentulah pengalaman semasa mengandung dan melahirkan dari anak pertama hingga yg ke tiga..mesti korang tertanya2..'bkn 2 je ke anak die'..huhuhu..klau nak diikutkan dah 3 org anak ai sebenarnye...yg sulung dulu..gegel..yg second..boboy..yg third lak..gegel..ha amacam..best x..org tua kata selang bunga..hihihi..

okla..panjang sgt set induksi ai utk entry kali ni..mari mulakan sesi cerita pengalaman ai masa peknen dulu..1st peknen masa tu ai baru je 25thn (thn 2005)..kiranya 3bln lps kawin ai dah berisi..jangka bersalin bln jun 2006..sepanjang tempoh ai peknen tu..me n hubby berjauhan..ai duk skudai (masa tu study kat UTM)..hubby kat kl..mmg terasa perit sikitla..kawin2 je terus x duk sama..pegi check up pun sorang2 je (sib baik hubby belikan keta)..masa ni cek kat KK UTM..masa ni alahan ngandung jgn ckpla..asik muntah2 je..tp still bertenaga..turun naik tangga bangunan nak gi kelas..smpla tiba cek yg terakhir doc ckp tekanan darah aku tinggi..masa tu x bape tahu sgt risikonye..ape puncanye..rasanye aku xde darah tinggi..dlm family aku pun xde masa tu..(konpius ni)..rupenye..darah tinggi mmg blh berlaku waktu kehamilan..dlm mgu sblm cek tu mmg ade tido lewat..kiranye x tido smp kul 5pg (gara2 x siap tugasan)..huhuhuhu...satu lg x ingat mgu ke bape dah..tiba2 perut sakit memulas2..pergi toilet x kuar ape2 pon..masa tu dah pikir mcm nak bersalin..berpeluh2 menahan sakit..siap usap perut ckp kat baby.."baby..sabar ye sayang..umi ade satu je lg paper esok" (masa tu tgh exam)..nak dekat sejam jugakla menahan sakit..balik semula doc yg cek aku tu tanya nak bersalin kat mana..aku pun ckpla sama ada hosp kajang or selayang..(nak buat ref letter)..doc inf balik je terus gi hosp..hubby amik aku dari utm singgah jap kat kg jmp emak..nak inf pasal masalah aku..tanye mak nape perut asik mengeras je..tp biasa jwpan org dulu2..'nak alih bulan biasala..'then terus balik kl refer hospital selayang..tp yg sedihnye x jmp doc pun..dahla lama tgu..nurse je yg entertain aku (nurse tua..geram pulak rasanye)..siap tanye.."nape dtg sini, gi la cek kat kk"..aku pun tunjukla ref letter tu..die cek sekali lg tekanan aku..then die kata "haah, mmg tinggi"..tp yg peliknye x pulak die tahan aku masuk wad..siap suh balik dulu bagi date lain..x cek lgsg perut aku yg asik mengeras je..dgn rasa hampa aku ngan hubby balik rumah (ms ni duk ngan mertua..tp mertua xde, gi umrah)..selang 2 hari..belah petangnye..terasa memulas2 lg..rasa cam nak bersalin..mule2 blh tahan..tp semakin lama makin sakit..terus call hubby (hubby koje petang)..sib baik dekat dari sek ke rumah..hubby tanye nak gi hosp mana..aku ckp nak gi selayang..jauh tu..duk kat cheras..nak bersalin kat selayang..(aku pun x tau nape nak gi situ..padahal ade je hosp yg dekat)..nasib baik masa tu x jem..smp je kat hosp..terus kena cek perut..staff yg layan tu ckp..mana bunyi jantung baby aku ni..puas dicari xde..last2 panggil doc..pun sama x jmp..masa tu hati dah berdebar2..napela pulak ni..then dorang panggil doc pakar..scan perut aku..at last doc tu ckp "maaf puan, anak puan dah meninggal..klau puan nak cek kat hosp mana pun..mmg result sama"..ya Allah..masa tu hanya tuhan saje yg tahu..jmp hubby kat luar inf pasal tu..masa ni dah x rasa segan peluk hubby depan org..dlm hati terpikir2 nak nangis or x..tp series..mmg aku x nangis..suh hubby call mertua..suh doa2kan..manala tau ade keajaiban..kan MIL tgh mengerjakan umrah..nurse suh tgu..ms tu punyela ramai yg nak bersalin..tgh tgu tu aku rasa semacam..rupenye kuar darah..cpt2 inf kat nurse..dorang pun ape lg..terus pecahkan air ketuban..masa ni dah start sakit..kena masuk wad (sib baik bagi bilik single)..klau x mau sedih tgk org ade baby..doc ckp klau smp esok x buka..nak masukkan ubat..masa tu hanye diam jela..esoknye dah mula kerap sakit..panggil nurse..biasala aktiviti menyeluk dilakukan.."baru 5cm..lmbt lg.."..tgh2 sakit2 pun blh baca paper..blh mkn2 (siap baling2 sudu)..last2 masuk pak sedara hubby..ckp kat die dah sakit sgt ni..ape lg..pak long siap marah2 kat nurse tu..bile cek rupenye dah 8cm..pe lg..kelam kabutla..barula terhegeh2 nak cari wheelchair..smp ke bilik bersalin..bilik baru lps pakai lak..tgu le ngemas dulu..masa ni mmg dah x tahan sgt..bile dah baring..ready tu push..mmg terasa sgt kepala baby tu nak kuar..sib baik hubby temankan..3x cubaan..akhirnye selamat melahirkan bayi girl..berat 1.8kg je..tp tula..kuar pun x nangis..nurse tanya.."puan nak tgk dulu ke"..blh lak hubby ckp.."x yah"..aku yg masih mamai2 tu sempat ckp.."eh2..nak tgk"..kulit cerah, hidung mancung (mcm umi), rambut perang..tp tula Allah lebih sayangkan die..arwah baby hubby uruskan..aku lak kena tahan semalaman kat bilik bersalin..coz byk hilang darah..(darah beku kat rahim)..3 beg darah diperlukan..masa ni mmg dah pitam..mcm2 dgr karenah org bersalin..ade yg menjerit..ade yg berzikir..selesai masuk darah..kena tinggal semalam lg kat hosp..masa ni mulela..mula dari nurse..nurse yg paling senior..smpla ke doc..tanye sampe nurse yg suh balik msa awk cek kat sini..masa tu mmg dah x ingat ape..kosong je..lgpun benda dah terjadi..buat ape nak diingat2..bile kuar wad..org lain bwk baby..aku pulang tgn kosong..dahla x dpt tgk jenazah anak aku ditanam..susu pulak subhanallah..mmg byk..x henti2 mengalir..ms ni dah mule sedih..tp tahan je..family sume risau tgk aku (takut meroyan)..tp berkat sokongan keluarga..dpt juga aku melalui fasa2 berpantang dgn tenang..air susu aku keringkan guna daun kubis..(xde rezeki)..kena chek bp selama seminggu..kena maintain..hubby tunjukkan sijil kematian anak aku..hubby namakan Siti Aisyah (asalnye nak letak Qistina..hubby kata bg kat anak lain)..lps abis pantang refer semula doc selayang..doc ckp tekanan darah aku terlalu tinggi..mgkn baby aku dah meninggal seminggu..klau aku lmbt sikit..mgkn dgn aku2 sekali 'pergi'..agaknye klau Siti Aisyah ade..dah 6thn usianye..dah sek..blh layan gaduh dgn umi (sebak pula rasa)..tp aku pikir mesti ade hikmah disebalik dugaan yg Allah beri..Syurga utkmu anakku..(tunggu umi sayang ye..)

End of part 1

4 comments:

  1. yunk oi tukar ler kaler tulisan or besarkan sikit penat maqs pakai kanta...sebab background

    ReplyDelete
  2. nak tau sambungannye lg... *__^

    ReplyDelete
  3. gee..huhuhu..mmg saje je nak dera..

    ReplyDelete
  4. zulie..nanti ye..byk sgt gangguan..

    ReplyDelete